Helemaal voor niks omgekocht

Juni vorig jaar was ik een week in Sydney en Perth, op uitnodiging van de Australische ambassade in Nederland. Met een Franse collega en twee Britten bekeken we hoe geweldig goed de outback van Australie geschikt zou zijn voor SKA: de grootste radiotelescoop ter wereld.

Pakweg 3000 schotelantenne’s groot, samen een vierkante kilometer luisterend oor voor radiosignalen uit het heelal. Kosten 2 miljard dollar.

We vlogen business class, we sliepen in driesterrenhotels, dineerden en lunchten, het kon niet op. We bekeken de woestijn, de laboratoria en instituten, spraken topastronomen en ministers.

Naar het zich laat aanzien was het allemaal voor niks. Nature en de Sydney Morning Herald meldden vrijdag dat niet Australie de lokatie voor SKA wordt, maar zuidelijk Afrika. Een comite van technisch experts heeft dat net aan de SKA council geadviseerd.

De verschillen tussen de twee kandidaten, wisten de bronnen ook nog, zijn niet groot. Vanuit beide lokaties is de zuidelijke sterrenhemel prachtig te zien. De gekozen woestijnlokaties zijn ver weg van alle stoorsignalen. In Afrika is de infrastructuur misschien wat goedkoper. Maar in Australie is de zaak weer makkelijker te beveiligen.

Op 19 maart vergadert de SKA-council over de voorstellen, met het advies in de hand. Beide lokaties mogen nog eenmaal hun verhaal doen. Daarna valt vermoedelijk op 26 maart de beslissing, waarschijnlijk op een vergadering in Amsterdam.

Ben ik verbaasd dat Afrika wint? Eerlijk gezegd meer dan me lief is. Ik zou graag denken dat het een geweldig idee is om via SKA de Afrikaanse wetenschap een enorme impuls te geven, zoals ook het verhaal is.

Alleen: zit Afrika wel echt te wachten op astronomen? Op de een of andere manier denk ik dat ze daar wel wat beters te doen hebben. In elk geval iets meer dan in Australie.

Maar misschien had ik daar heel anders over gedacht als ik vorig jaar juni business class naar Durban was gevlogen, in plaats van Sydney, daar in driesterrenhotels had geslapen, er had gedineerd en geluncht.

Ik troost me met de gedachte dat het er in feite helemaal niks toe wat ik vind of vond. Het technisch comite heeft hopelijk wel meer gedaan dan mijn verhaal in de Volkskrant lezen. Waarin zuidelijk Afrika trouwens ook gewoon keurig voorkwam.

En verder waren het vijf fantastische dagen, Down Under.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

