Creatief met industriele R&D-cijfers

Wie cijfers zoekt over het Nederlandse wetenschapsbestel, kan tegenwoordig niet meer heen om WTI2, de website van Dialogic in Utrecht dat op commando online R&D-data ophoest. Vroeger moest je moeizaam door tabellenboeken ploegen en dikke rapporten. Nu verschijnen de grafieken en diagrammen live, alsof het geen enkele moeite kost.

Dat levert tal van interessante inzichten op. Bijvoorbeeld dat de uitgaven aan R&D sinds de jaren ’90 helemaal niet gedaald zijn, zoals in onderzoekskringen bon ton is om te beweren. In tegendeel. In 1990 gaven we 5 miljard per jaar uit aan onderzoek; in 2009 meer dan het dubbele.

Bedrijven brengen daarvan ongeveer de helft in, in 2010 zo’n 5 miljard per jaar. Dat klinkt indrukwekkender dan het is. Internationaal gezien investeren Nederlandse ondernemers het minst in onderzoek van zo ongeveer iedereen. Bij koplopers als Japan, Korea, de VS en Zwitserland zit zo’n 75 procent van het nationale onderzoeksbudget bij de industrie.

Dat lijkt vooral tot de conclusie te leiden dat vooral de Nederlandse industrie eigenlijk niks ziet in research. En dat terwijl bedrijven voor een miljard per jaar aan researchkosten mogen aftrekken van de belasting. Sinds 2003 is daar zeker 5 miljard ingegaan.

Precies zoals TNO onlangs vaststelde: Nederland is een lamzak als het om research en innovatie gaat. Een middelmatige trendvolger, geen leider, wat we onszelf ook verbeelden.

Daar past Dialogic echter een verrassende mouw aan. Inderdaad is het Nederlandse bedrijfsleven als geheel een slappe  investeerder in research. Dat steekt 1,6 procent van het bbp in nieuwe kennis. Koplopers als Zweden en Finland komen op wel 4 procent.

Maar dat zijn ook heel andere economieen, denkt Dialogic. De meeste Nederlandse bedrijven zijn helemaal niet geinteresseerd in nieuwe kennis en producten, die zijn gewoon lekker hun ding aan het doen met hun klanten.

Afgemeten naar de bedrijven die daadwerkelijk mikken op innovatie is Nederland volgens de statistieken van Dialogic zelfs opeens internationaal koploper in het industrieel investeren in research. Dan komen we op wel 3,4 procent van het bbp. Dat halen zelfs Japan en Finland niet.

Wat dat betekent? Ofwel dat Nederlandse high-tech bedrijven een pluim verdienen. Ofwel dat je met cijfers en voldoende correctiefactoren eigenlijk alles kunt aantonen. En misschien wel allebei.

Advertenties
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: