We moeten wetenschap gewoon onderwijs noemen

Interessante cijfers van de OECD, onlangs, waarvan ik me afvraag of die nu en dan niet eens opening krant zouden moeten zijn. Wat is het rendement van hoger onderwijs? Enorm, rekent de OECD voor. Hoger onderwijs kost een hoop. Maar het levert zowel de student persoonlijk als de samenleving voor de rest van hun leven voordeel op. Gemiddeld kost een hogere opleiding 30 duizend dollar meer dan een lagere. Gemiddeld levert die dik 90 duizend dollar meer op, aan persoonlijke inkomsten. En dus deels ook aan inkomensbelasting.

Natuurlijk, zulke cijfers zijn een modderpoel van discutabele aannames en afwegingen. Bovendien zijn ze wel erg algemeen. Maar de boodschap is helder: een samenleving heeft wat aan hoger onderwijs.

Ook Nederland. Volgens de OECD besteedt de overheid per HO-student rond de 60 duizend dollar extra, en haalt daarop 160 duizend dollar terug. Bijna een factor drie zoveel dus. Netto winst: ruim 95 duizend dollar per opgeleide student. We staan ermee in de top-10 van OECD-landen met een rendabel hoger-onderwijsstelsel.

Ten eerst is natuurlijk de vraag waarom er in dit land überhaupt wordt gemekkerd over de kosten van hoger onderwijs. Er zijn weinig overheidsinvesteringen die zo goed renderen. Zelfs als we het geld ervoor moeten lenen, kunnen we het gemakkelijk terugbetalen. Inclusief de rente.

Op persoonlijk vlak is dat niet anders. Een hogere opleiding kost grosso modo drie ton en brengt bijna vier ton extra op, vergeleken met lagere opleidingen. Rendement een ton. Een beter argument voor het leenstelsel, mits op de persoon toegesneden, is er niet. En tegen de langstudeerboete, trouwens.

Zulke cijfers maken ook de discussie over de waarde van de wetenschap misschien wat anders dan je geneigd bent te denken. Meestal gaat het daar over de academische of zelfs cultuurhistorische waarde van de wetenschap (Nederland is een topland!) of de innovatiewaarde (Nederland is een middenmoter en een zorgenkind). Al naar gelang de ideologische veren van de spreker telt het een zwaarder dan het andere.

Het is tijd voor een beter perspectief. Wetenschappelijk onderzoek is gewoon een onderdeel van het systeem van hoger onderwijs. Via de wetenschap leren mensen zindelijk denken en wat je aan systematische nieuwsgierigheid hebt. Dat kost wat. Maar dan heb je ook wat.

Advertenties
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: