Hèhè, Stockholm heeft de ramen open

Als de Nobelprijs 2014 voor geneeskunde iets duidelijk maakt is dat je een Nobelprijs toekennen niet over moet laten aan geleerden onderling. Informatiemakelaar Thomson Reuters maakt ieder jaar een groot nummer van de voorspellingen voor de Prijs der Prijzen in de wetenschap.

Dat doen ze statistisch gezien nog helemaal niet slecht, met iets van 35 juiste voorspellingen in de laatste vijftien jaar in de categorieën geneeskunde, natuurkunde, chemie en economie. Dat alles op basis van een brede consultatie onder hooggeleerden wereldwijd, die mogen aangeven wie echt een prijs moet krijgen wegens baanbrekende nieuwe inzichten of technieken.

Maar dit jaar zaten ze er met de voorspelling toch wel weer helemaal naast. Niet de ontdekkers van kopieerfouten in het dna, niet de ontdekkers van regelmechanismen in de genen, en zelfs niet de Amerikaanse pijnonderzoeker David Julius winnen, maar de ontdekkers van de TomTom in het brein.

Een onderwerp dat fundamenteel is en toch meteen breed tot de verbeelding spreekt, blijkt uit de reacties en in die zin direct een geslaagde Nobelprijs. Een toekenning die laat zien hoe heel goeie wetenschap ook over dingen kan gaan die ons allemaal meteen aanspreken.

Grappig is dat de media dat wel doorhadden. Hoe het kan dat Nature uitgerekend deze week een profiel klaar had staan van het bekroonde Noorse neurologenechtpaar Moser, lijkt me een diepgaand parlementair onderzoek in Zweden waard. Maar Nature kan altijd zeggen dat ze niet als enige de Noorse supersterren in de gaten hadden. Ook de New York Times tipte ze. Vorig jaar al trouwens.

Je zou haast denken dat Stockholm tegenwoordig ook de krant leest.

We zullen zien wie er morgen met de hoogste eer in de natuurkunde gaat strijken. Esoterische materiefluisteraars. Of stoere ontdekkers met een duidelijk verhaal. Geschikt voor de krant zeg maar.

(Dinsdag Nobelprijs natuurkunde: bekendmaking vanaf 11.30 live op nobelprize.org)

Een reactie plaatsen

3 reacties

  1. Martijn,

    Tot mijn verrassing krijg ik (zomaar) een e-mail van je toegestuurd.

    Die verrassing zit hem in de constatering mijnerzijds dat ik tot op heden nog geen reactie van je heb kunnen losweken, als het gaat om mijn argumenten tegen de juistheid van de SRT.

    Met vriendelijke groet,

    Sjaak Uitterdijk

    P.S. Hierbij tevens mijn laatste versie van dit verweer, sinds een week in de stand „on hold” bij arXiv.org

    Op 6 okt. 2014, om 16:06 heeft martijnvancalmthout het volgende geschreven:

    > >

    Beantwoorden
  2. Beste Martijn,

    Wat zou je er van vinden om bijlage in de Volkskrant te plaatsen?

    Mag ik, met wat voor bericht dan ook, een antwoord van je verwachten?

    Met vriendelijke groet,

    Sjaak Uitterdijk

    Op 7 okt. 2014, om 08:17 heeft uitterdijk het volgende geschreven:

    > Martijn, > > Tot mijn verrassing krijg ik (zomaar) een e-mail van je toegestuurd. > > Die verrassing zit hem in de constatering mijnerzijds dat ik tot op heden nog geen reactie van je heb kunnen losweken, als het gaat om mijn argumenten tegen de juistheid van de SRT. > > Met vriendelijke groet, > > Sjaak Uitterdijk > > P.S. Hierbij tevens mijn laatste versie van dit verweer, sinds een week in de stand „on hold” bij arXiv.org > > > > Op 6 okt. 2014, om 16:06 heeft martijnvancalmthout het volgende geschreven: > >> >>

    Beantwoorden
  3. Martijn,

    Ondertussen heb ik een verhaal voor natuurkundigen geschreven dat je mogelijk interesseert.

    Met vriendelijke groet,

    Sjaak Uitterdijk

    Begin doorgestuurd bericht:

    > Van: uitterdijk > Onderwerp: Antw.: [New post] Stockholm heeft de ramen open > Datum: 3 december 2014 19:59:09 CET > Aan: martijnvancalmthout > > Beste Martijn, > > Wat zou je er van vinden om bijlage in de Volkskrant te plaatsen? > > Mag ik, met wat voor bericht dan ook, een antwoord van je verwachten? > > Met vriendelijke groet, > > Sjaak Uitterdijk > > > > Op 7 okt. 2014, om 08:17 heeft uitterdijk het volgende geschreven: > >> Martijn, >> >> Tot mijn verrassing krijg ik (zomaar) een e-mail van je toegestuurd. >> >> Die verrassing zit hem in de constatering mijnerzijds dat ik tot op heden nog geen reactie van je heb kunnen losweken, als het gaat om mijn argumenten tegen de juistheid van de SRT. >> >> Met vriendelijke groet, >> >> Sjaak Uitterdijk >> >> P.S. Hierbij tevens mijn laatste versie van dit verweer, sinds een week in de stand „on hold” bij arXiv.org >> >> >> >> Op 6 okt. 2014, om 16:06 heeft martijnvancalmthout het volgende geschreven: >> >>> >>>

    Beantwoorden

Geef een reactie

